De flesta har nog hört talas om och känner till innebörden av FOMO (fear of missing out), men just idag ska vi resonera lite kring ett annat högaktuellt ämne, nämligen FONO (fear of normal). Vi har under året som gått, sakta men säkert börjat vänja oss vid att jobba hemifrån. Eftersom människan i grunden ogillar förändringar och majoriteten av oss känner ett motstånd till nya situationer som vi inte själva har valt, så fanns det under pandemins början många hinder att ta sig förbi och en ny verklighet att förlika sig med. Vi försökte “göra som vanligt” men på distans och insåg rätt snabbt att det knappast tillför något. Istället utvecklades en ny vardag där vi istället kunde dra fördel och till och med börja uppskatta hemarbetet. Lugn och ro, flexibilitet, effektivare möten, möjligheten att kunna jobba i kläder som framför allt är sköna och inte nödvändigtvis snygga. Jag tror även att alla som har småbarn som både ska hämtas och lämnas, är rörande överens om hur mycket enklare det har blivit att få ihop sin vardag genom hemarbetet.
Lagom till att vi vant oss vid och till och med börjat uppskatta det nya normala hemmakontoret så börjar (peppar peppar) pandemin lida mot sitt slut. Vi ser ljuset i tunneln, regeringen släpper en aning på restriktionerna och allt fler är vaccinerade (har själv min första spruta bokad till 24 juni 🎉). Det ser ju ut som att det faktiskt kommer att få ett slut. Men… hallå! Vad kommer att hända nu?! Ska allt bli som vanligt igen? Nej! Stopp! Förändring tycker vi inte om! Sluta nu! Ska vi behöva förändra oss igen? Giv mig styrka!
Ja, det här föder såklart många tankar och rädslor och här behöver du som arbetsgivare och ledare tänka till. Min allra varmaste och näst intill uppmanande rekommendation är att ta dessa känslor på allvar. Starta dialogen, fråga medarbetarna vad de känner och tycker. Vifta inte bort, sopa inte under mattan, prokrastinera inte. Ge alla i gruppen chansen att påverka och förbereda sig. Ingen gillar att leva i ovisshet och risken med att inte fatta ett beslut tidigt är att medarbetarna istället aktivt söker sig till de organisationer som faktiskt har fattat beslut och kan lämna ett tydligt besked i frågan. Vissa företag går tex ut med löftet att all personal kommer att få välja helt själva varifrån det vill jobba. Något som för många kommer att vara mycket attraktivt och framför allt så skapar det en känsla av trygghet att veta vad som kommer att hända.
Det allra bästa är såklart om ni kan fatta beslut eller åtminstone ge någon form av besked om detta innan sommaren så att alla medarbetare kan gå på en skön semester och slippa ha FONO-klumpen i magen. Vill ni har hjälp att strukturerat jobba med dessa frågor ur ett motivations- och kulturfrämjande perspektiv så hjälper vi på Wildfire gärna till.
Vi älskar att diskutera kultur i alla dess former, så tveka inte att ta kontakt!