the culture
building
agency

Kulturen har varit avgörande för den hållbara IT-framgångssagan Inrego

Det började 1995 med en liten butik i Lund som sålde begagnade datorer till studenter. Idag levererar Inrego världsledande cirkulära IT-tjänster till hållbara organisationer och företag, med 170 anställda, en omsättning på 400 miljoner och kunder i över 90 länder. Visionen är lika tydlig idag som för 28 år sedan – att ställa om världens IT-konsumtion till att bli hållbar.

För Inrego handlar det om att ta vara på resurser, material och produkter så länge som möjligt och avskaffa avfall och återvinning till förmån för naturens egen metod; återanvändning. Företag som baserar sin affärsmodell på återanvändning likt Inrego spelar därför en central roll i den framtida cirkulära ekonomin som blir så viktig för planetens framtid.


En stark kultur är kärnan i Inrego

Kulturen i bolaget har alltid varit ett viktigt område för Inregos grundare Henrik Nilsson. Mottot “Rak rygg, Glada ögon, Stort hjärta och Mycket vilja” har funnits med länge och är än idag en ledstjärna för hur man på Inrego vill att medarbetare ska känna och agera.

– Utveckling är något som alltid drivit oss. Att hela tiden vilja bli lite bättre, inte bara som hållbar IT-leverantör utan även som hållbar arbetsgivare. Våra medarbetare är vår absolut viktigare resurs och vi vill att du  som anställd hos oss växer, utvecklas och håller över tid, säger Henrik Nilsson, Inregos grundare.

– Att det finns en tydlighet kring vad vi förväntar oss för inställning och insats från varandra har skapat en trygghet som också gör det enklare att fokusera på vårt gemensamma uppdrag – att ställa om världens IT-konsumtion till att bli hållbar, fortsätter Henrik.


Att behålla kulturen och höja sitt eNPS när bolaget växer

Det kan vara en utmaning att behålla kulturen och engagemanget i en organisation i och med att bolaget växer och personer som varit viktiga för kulturen byts ut. För att säkerställa att inte tappa den viktiga kulturen ville Inrego hitta ett strukturerat sätt att bevara och utveckla den i takt med att bolaget växer. Det var då man valde att ta in kulturbyrån Wildfire Attitude som hjälp.

– Vårt gemensamma grepp blev att initialt samla alla ledare en halvdag i månaden och redan efter första träffen bad vi alla ledare ta med en kulturambassadör från sitt team. Tillsammans har vi både konkretiserat och beskrivit kulturen i ett sk kulturramverk. Vi har även arbetat fram en kulturmodell som ger alla ledare rätt förutsättningar att kontinuerligt arbeta med kulturen i sina team och hela tiden knuffa den framåt i rätt riktning. Det är ett  systematiserat sätt att jobba med sin kultur även när bolaget växer. Jag brukar kalla det för “skalbar gemenskap”, säger Robert Dybeck, som är en av Wildfires grundare.

– Det har varit väldigt kul att få jobba tillsammans med Inrego. De tar, precis som vi på Wildfire, kultur på fullaste allvar. Inrego ligger inte bara i framkant inom återanvändning av IT utan även inom sitt arbete med just kulturen, säger Josefin Falck, kulturbyggare på Wildfire.

Medarbetarna själva beskriver Inrego som ett entreprenöriellt företag, med en familjär stämning och en can-do-mentalitet. Och genom det arbete som gjorts tillsammans med Wildfire gick man från good to great även inom sin eNPS mätning som ökat med hela 40 punkter. Inför år två fördjupas samarbetet genom att tränar ledarna vidare i kulturledarskap under ett 10 månaders program i syfte att rusta Inrego och kulturen än mer på deras fortsatta resa.

– För oss är det viktigt att kunna se resultaten av våra insatser och det har vi verkligen gjort. Men det betyder inte att vi är klara här. Vi har bara börjat, avslutar Henrik Nilsson.

Läs mer om Inregos arbete med kulturen


Kulturen har varit avgörande för den hållbara IT-framgångssagan Inrego

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på vår webbplats. Läs mer om cookies och GDPR