the culture
building
agency

Wildfire vinner upphandlingen när Räddningstjänsten Storgöteborg (RSG) satsar stort på kulturen

När Räddningstjänsten Storgöteborg (RSG) skulle välja leverantör i arbetet med sin kultur bestämde man sig för kulturbyggarbyrån Wildfire som med över 10 års erfarenhet har hjälp en rad stora organisationer att bli starkare och bättre tillsammans genom en stärkt företagskultur. 

Räddningstjänsten Storgöteborg (RSG) är ett kommunalförbund med sex medlemskommuner: Göteborg, Mölndal, Kungsbacka, Härryda, Partille och Lerum, sammanlagt 860 000 invånare. I dessa kommuner svarar RSG för räddningstjänst och förebyggande brandskydd.  På RSG är man idag 956 st anställda i olika roller och funktioner, allt från operativt personal till förebyggande och stödjande arbete.

I arbetsmiljöer som naturligt utsätts för extremt pressade och ibland livshotande situationer är det extra viktigt att fungera som lag, något som Wildfire har sett i andra uppdrag hos tex SÄPO och Södertörns Brandkår. 

– Det är i just pressade situationer som vi ser huruvida en grupp är högpresterande eller ej. När vi har medvind och allt går bra är det ofta enkelt att samarbeta, men lägger vi på lager av stress blir det en större utmaning att prestera som grupp. Det här är något som vi ser extra tydlig inom till exempel militären, säger Leg Psykolog Fredric Bohm, metod- och utvecklingsansvarig på Wildfire. 

– Vi ser det som en självklarhet att ge våra anställda de bästa förutsättningarna för att kunna må och prestera bra hos oss. Det gäller inte bara att ha den senaste utrustningen och tekniken, utan även vara rustade i hur vi jobbar tillsammans och hjälper varandra att bygga en trygg arbetsmiljö i alla led. Det kräver också träning, säger, Birgitta Alfraeus, HR- och förhandlingschef på RSG.

Samarbetet påbörjades under våren 2022 och kommer inledningsvis att pågå fram till 2026. 

– Vi är otroligt glada och stolta över uppdraget! Det är ju även lite kul att vi har ett så passande företagsnamn. RSG släcker bränder medan vi ser till att den positiva kulturen sprider sig som en löpeld internt. Det är en låga värd att hålla vid liv! Säger Sebastian Wettemark, VD på Wildfire.

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på pinterest
Dela på print
Dela på email

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på vår webbplats. Läs mer om cookies och GDPR