the culture
building
agency

Ska vi skrota värdeorden?

Är värdeord ett hinder i kulturarbetet?

Sanningen är den att 9 av 10 har värdeord, men bara 2/10 har en stark kultur. Det är ingen munter läsning och något som fått oss att sen en tid tillbaka utforska andra element för att bära kultur (artefakter, ritualer, berättelser, ledarskap m.m.).
Men det slog mig häromdagen att det också betyder något annat. Av de 90% som har värdeord, så är det 20% som har värdeord som betyder nått och 70% som har ord som saknar betydelse i medarbetarens vardag. Det innebär att fler medarbetare besitter erfarenheten att värdeord inte betyder något, än det motsatta. Är det då så konstigt att man får reaktionen, ”värdeorden igen”?

För den vanlige medarbetaren, som byter företag och kan det bli lika irriterande att sitta i åter ännu en diskussion på en kick off, följt av inga förändringar i hur medarbetare bemöter varandra. Undermedvetet får man responsen, “ska vi sitta tiden fram till lunch, vad vi säger här spelar ju ingen roll, vi kommer gå tillbaka till det vanliga”. Vi möter medarbetare som ser behovet av förändring i att samspelet behöver förbättras, men som gäspar när HR-chefen inleder med att prata om värdeord. Man tror på behovet, men inte på verktyget som presenteras.

Kan det vara så, att värdeorden kommer i vägen? Ja, vi menar det. Ofta rekommenderar vi våra kunder att inte hänga upp kulturarbetet på värdorden. Prata om vilka ni är och varför ni är den typen av organisation. Vad tror ni på och hur ser man det på er i vardagen. Hur skiljer ni er från andra och hur ni är mot varandra. När berättelsen får karaktärer, blir den levande och berör. Kopplar vi vårt dagliga arbete till en idé, ja då är vi värderingsstyrda. Kan du omsätta vilka vi är till en berättelse? Väcker vi känslor? Finns det några som inte passar hos oss? Ja, nu börjar du ha en kultur.

Vill du veta mer om NÄR du ska skrota värdeorden? 

Ladda ner vårt white paper.

PS. Undrar du över filmen. Inspirationen kommer från Office Space och användes som inledning på en uppstart av ett kulturår hos en av våra kunder.

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på pinterest
Dela på print
Dela på email

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på vår webbplats. Läs mer om cookies och GDPR