Case Movestic
Vi vet alla att värderingar och attityder i ett företag inte förändras över en natt. Människor tycker att det är obekvämt och hittar allsköns argument till varför gårdagens handlingar är rätt även i dagens ljus. Människor har helt enkelt svårt för att ändra sig snabbt.
Men genom samtal över tid, med människor som vi har förtroende för, så kan vi tänka oss att omvärdera våra val och se framtiden i ett annat ljus. All psykologisk forskning säger oss att lite tryck över tid ger bättre resultat på beteendeförändringen än försök till stor förändring på kort tid. Frågan är bara, hur organisationer kan ta steget efter årliga ”heldagskonferenser” och på ett smart sätt dra nytta av vad vi genom forskning vet om attityds- och beteendeförändringar.
CASE MOVESTIC
Movestic arbetade under vintern och våren 2018 med ledningen fram en ny strategi och syfte.
Efter några års otydlighet fanns en önskan av tydlighet. Vad var nästa steg? Hur skulle man arbeta tillsammans?
Samtidigt, i organisationen fanns många medarbetare som varit med länge. Det är inte första gången man deltar i ett värderings och kulturarbete.
- Hur lyfter vi fram medarbetare?
- Hur ser vi till att skapa samtal mellan individer över avdelningsgränser?
- Hur smittar vi varandra med energi om vad vi tror på?
- Hur bygger vi stolthet inifrån och ut?
Det fanns många ledare och medarbetare som inte var vana att diskutera värderingar i organisationen. Vi behövde skapa ett arbete som med liten påverkan över tid, hjälper medarbetare att prata kultur, värderingar och involveras i hur de kan ta små steg tillsammans.
Målet var att skapa engagerade och involverande dialoger, där fler medarbetare smittar varandra med energi, ser hur de kan bidra till att skapa framtidens Movestic, och känner stolthet över sin arbetsgivare. Skapa teamkänsla, öka kontakt mellan avdelningar, sänka trösklar för kontakt och feedback, fokus på värdeord. Vi vill att fler ska rekommendera Movestic.
Ta del av konkreta resultat och enkla verktyg för hur man med en App kan få medarbetarna att ”dialoga” värderingar i vardagen.