Artikel: Struktur för kultur
Planera ditt kulturår
Vi intervjuar Robert Dybeck
Antingen arbetar man strukturerat med kultur, eller så lämnas kulturen åt slumpen och man hoppas på det bästa. Att aktivt jobba med kultur handlar om att medvetet stärka de attityder och beteenden som leder till utveckling och prestation. Att göra ett plan för året, där man lyfter, stärker och följer upp.
Du behöver hålla i arbetet i många år
Visst är det lätt att tänka, att kulturen bara ska vara där, som ett stöd för medarbetare och chefer. Något som automatiskt hjälper oss att göra rätt, som ett positivt kitt för hela organisationen. Det är slutmålet.
Men att tänka att man är där direkt efter ett involverande kulturarbete, är att vara lite naiv. Det är ytterst få organisationer som kan luta sig tillbaka, och inte aktivt förstärka och påminna. Det är först efter många års medvetet arbete, som man kan tänka att man inte behöver ha en plan för arbetet.
Så hur ska man tänka
Man behöver jobba och medvetet med kulturen, hitta era viktiga kanaler, nå fram till olika målgrupper, lyfta hjältar, involvera chefer och medarbetare.
Även efter ett gediget arbete med att tydliggöra kultur och få med organisationen, så behöver man påminna och förstärka.
Organisationer som inte lämnar detta åt slumpen, jobbar aktivt med att planera sitt kulturår.
Att arbeta på detta sätt innebär att man får en tydlig struktur. Många av aktiviteterna och processerna finns redan, det handlar om att medvetandegöra hur de bidrar till kulturen. Genom att vara mer avsiktlig, så når man större effekt.
Nästa steg?
Workshop – kulturplanering
Vi bjuder in till 2 dagar då du kan planera ditt kulturrår ihop med oss och andra. Tillsammans bygger vi planen och strukturen för ditt kulturår.
När? 1 heldag 15 feb samt ½ dag 21 feb
Vi pratar med
Robert Dybeck
Kulturexpert och kultur-PT
Vad är ett kulturår?
Ja, alla har vi ju kultur, och alla har vi år. Men det är först när man gör en plan för hur man ska bygga kultur under året som man får en struktur för sitt kulturår.
Egentligen är det är ett sätt att se vilka aktiviteter som märks och känns för medarbetarna. Vi vill ju att kulturen ska upplevas, kännas, pratas. Jag brukar säga att målet är att ni vet hur ni skapar den kultur ni behöver för att nå era affärsmål. Så skapar vi den från A-Ö, gång på gång överallt. Många pratar om skalbara affärsmodeller och tillväxtstrategier men om ni inte har en skalbar gemenskap kommer ni inte lyckas skala affären.
Det handlar om att gå igenom vilka möten och processer som finns, och använda de som arena för att markera, fira och förstärka vilka vi är, vad vi tror på, på vilket sätt vi gör saker och hur vi behöver samarbeta.
Vad innehåller det?
Det kan vara en mängd saker. Vi brukar dela upp det i olika ”spår”. Ledningsspåret, vad är det som möter ledningsgruppen. Vilka samtal och kontakter har dem. Hur påminner och stärker vi där? Kultur sätts uppifrån i en organisation så det är avgörande att ha en synlig och aktiv ledning för att lyckas med ett kulturarbete. Kulturen måste vara på ledningens agenda.
Hur når vi ut till medarbetare. Vilka möten, aktiviteter, kampanjer och initiativ är bärare och förstärkare av kultur för dem? Det kan vara alltifrån årsmöten, månadsmöten, kvartalsmöten etc. Sedan har vi operativa ledarna hur stöttar och får vi dem att driva kulturen i sina grupper.
Det är mellanchefen som ”vevar på” kulturårshjulet och ansvarar för det kontinuerliga och löpande arbetet. Här räcker det inte att kasta ut tre värdeord och säga lycka till
Vi brukar prata om ett Kultur och ledarramverk, gillar ordet ramverk för det handlar om att skapa en ram för organisationen att hålla sig i/inom. Genom att förklara vikten och ge verktyg till cheferna kan vi få ett helt annat momentum i kulturbygget. Vilka är dina viktigaste tillfällen att bygga kultur? Hur ser din arena/ditt kulturår ut? Vilka verktyg använder du? En enklare kulturmodell och verktygslåda kan göra stor skillnad i det operativa ledarskapet. Det gäller att stötta och inspirera ledarna att leda med kultur. Det är inte självklart och tar lite tid att få ut insikten om det. När de börjar fatta då händer det grejer, det är lika häftigt att se varje gång det sker. Avslutar Robert.
- Ett sätt att planera och strukturera kulturbygget
- Vilka aktiviteter har vi centralt och lokalt
- Vilken känsla av gemenskap och kulturell unicitet vill vi skapa
- Hur låter vi kulturen färga alla våra styrande processer
- Tydliggöra mål och lyfta framsteg
- Ha kul och skapa energi och självgående kultur
“Du behöver en struktur för hur du stärker och följer upp kulturen.”
Robert Dybeck
Vad ska man tänka på?
Börja smått. Du behöver inte tänka att du ska ha med allt så att det blir svårt att komma igång. Ni gör redan massa bra saker, se till att se dem som kulturaktiviteter och få organisationen involverad och öka ledarnas medvetenhet om vikten av arbetet.
Tänk på att om du hittar en bra struktur och vana, så kan du återanvända 60-70% till nästa år. Det viktiga att ha en överblick över vilka aktiviteter och vilken struktur du har som organisation för att säkerställa ”styrningen” av kulturen. Målet är ett strukturerat och väljoljat kulturår som vi kan rulla år efter år. Såklart med ständiga nya inslag och utforskande inslag tillsammans med hela organisationen. Men att ha en tydlig sturktur att hänga upp det på och jobba efter underlättar att göra det något fluffiga ämnet Kultur mer begripligt och hanterbart.
Om man vill veta mer?
Kom gärna på en rafflande, kul och inspirerande workshop/utbildning där vi planerar och tränar tillsammans i februari.
Lycka till med kulturbyggandet!
Vi hoppas att tipsen har varit hjälpsamma, att de väckt tankar och att du hittat ny inspiration och energi att ta med till din grupp.
Vill du har fler tips? Prenumerera på vår Kulturbyggartips
Varma hälsningar
Wildfire