Case: Peak Performance

Case: Peak Performance

En kort historia om att tjäna 100 miljoner mer per år i en bransch som går på knäna

Utmaningen

Retailbranschen gick på knäna och Peak Performance stod inför en stor utmaning. De var tvungna att få siffrorna att vända, men hur? De fattade beslutet att genomföra en rebranding som inte bara förändrade look and feel på ytan, utan hela vägen ner i kulturen. De behövde öka sin försäljning och var övertygade om att vägen dit var genom en helt unik kundupplevelse. Och att den unika upplevelsen uppstår i mötet mellan människor, i deras fall mellan kunden och butikssäljaren. Arbetet hade påbörjats, de hade en vision, men hur skulle de nå ut till alla medarbetare? Hur skulle de få alla att förstå vikten av den gemensamma insatsen och jobba åt samma håll? Det var för att få hjälp med det som de valde att ta in Wildfire som kulturbyrå.

Vad gjorde vi?

Wildfire hjälpte Peak att göra en förflyttning av kulturen med hjälp av ett antal insatser. En kulturbok togs fram för att tydliggöra visionen, något fysiskt som sammanfattade den gemensamma riktningen framåt. Samtliga ledare utbildades, eftersom vi vet att en förflyttning av kulturen kräver en tydlig sponsor och ledare som kan walk the talk.

För att nå ut till alla butiksmedarbetare runt om i landet byggdes en kultur-app som möjliggjorde dialog och skapade engagemang. Vi skapade samtal genom kluriga dilemman och inspirerande filmer, engagemang genom utmaningar och ytor för samtal. Löpande och strukturerat jobbade vi med nudging, dvs liten påverkan över tid och 18 månader senare kunde vi se fantastiska  resultat. 

Resultat

Kontakt