the culture
building
agency

Hur bygger Petter Stordalen kultur?

Gör: Ägare och styrelseordförande Nordic Choice Hotels.
Ålder: 53.
Familj: Gift med Gunhild Stordalen, barnen Emilie, Jakob och Henrik Anker Stordalen.
Bakgrund: Jobbade som ung i pappans livsmedels-affär. Blev Norges yngsta vd för ett köpcentrum, tog över ”Norges NK” Steen & Strøm. Började sedan köpa upp hotell.

Petter Stordalen är en mästare i att bygga kultur. I en krönika från tidningen chef får vi följa endel de aktiviteter som de åtar sig inom Choice koncernen för att väcka känslor, sticka ut och bygga kultur.
Han vill att hans personal ska tänka utanför boxen, överraska och vara kreativa. Just därför har Clarions ledningsgrupp strategimöte iförda medeltida kläder.

”Det är under vargtimmen de kommer. Funderingarna. Som ett ovälkommet sällskap i sängen.

Jag känner att problemen hopar sig. Förväntningarna på mina axlar väger tyngre och tyngre. Kanske är de för stora? Är ansvaret för krävande?

Jag vänder och vrider på saker. Försöker få kalkylerna för nya spännande projekt att gå ihop. Kommer det att fungera? Har vi tagit oss vatten över huvudet?

Och mitt i dessa tankar så inser jag att vargtimmen, när jag är som tröttast, knappast är det bästa tillfället att hitta lösningar. Det skulle i så fall vara samma sak som att tro att man bäst löser kärleksproblemen medan man lyssnar på låtarna Love hurts eller Here come those tears again.

I våra roller som ledare brottas vi dagligen med problem. Många av oss låter dem tynga oss. Vi blir osäkra och handlingsförlamade. Jag hör till den andra skaran. Den som väljer att se problemen som utmaningar och som affärsmöjligheter. Jag tillhör dem som vägrar köpa att ett problem är någonting bestående.

Det är i de mest trängda och hopplösa situationerna som behovet av att lyfta sig utöver det jobbiga och tunga är som viktigast. Det är då våra ledaregenskaper sätts på prov. Det är då vi sätter oss själva på prov.

När det är som jobbigast behöver vi inte Love hurts. Vi behöver mer av Macarena och dess passion, energi, dans och färg. Jag kallar det för Management by Dancing.

Jag förväntar mig stordåd av min personal. Att mina chefer runt om på hotellen i Norden och Baltikum ska tänka utanför boxen, vara kreativa, se lösningar där andra ser problem. Att de ska överraska och överträffa.

Det är därför som Clarions ledningsgrupp har strategimöte iförda medeltida kläder i Visby. Det är därför som städpersonalen på Clarion Collection Hotel Savoy avslutar sina arbetspass varje dag med att tillsammans laga och äta lunch. Det är därför som jag smällde av en rökbomb på styrelsemötet för att bryta av vardagen och tända nytt engagemang.

Jag är inte naiv. Jag vet att problemen finns där bakom röken. Oavsett om jag väljer att se dem eller inte. Min poäng är att världens stora problem sällan har lösts av dem som ser världen genom de mörkaste av glasögon, iklädda de dystraste av kostymer.

Världen behöver målas med ljusare färger. Världen behöver mer galenskap. Mer mod. Som ledare har vi möjligheten att förse samhället med fler penslar. Med mer färg.

För i det stora hela är vår värld fortfarande lite av en blank målarduk. Ramen finns där men konstverket är ännu inte fullbordat.”

Från tidningen Chef 2017-04-28

Analys

av Sebastian Wettemark Expert inom kultur

Kultur är så mycket mer än värdeord. Vi läser av en grupp eller ett bolag utifrån en rad symbolmarkörer (artefakter), berättelser, vanor (ritualer). En modell vi ofta använder för att utmana våra kunder att berika kulturarbetet med mer än värdeord och workshops, är denna modell.

När vi analyserar Stordalens krönika, märker vi att han tydligt använder berättelser för att sprida en idé om vilka man är, och varför man är så. Han har en baktanke med berättandet och det sticker ut och är kul att lystra till. De är i en bransch som måste ha mycket energi i kundmötet, och då måste chefer och ledare leva energi.
Deras sätt att mötas i andra former är en form av ritual som påminner dem att de inte är som andra företag, att de är annorlunda. Att inte klä sig i dystra kostymer är en form av artefakt, symbol.
Att ledarskapet andas kulturen, är en av de absolut viktigaste beståndsdelarna. I artikeln framgår det inte i detalj, men det handlar om att vara en bärare av den attityd, inställning och kultur som man vill se mer av. Att reagera på händelser i vardagen och koppla dem till ett större syfte. I den mån, så är krönikan ett exempel på hur Stordalen tar små saker från deras vardag och kopplar det till ett sätt att se på värden. Ett värderingstyrt ledarskap gör just det. Kopplar dagliga händelser till en filosofi, och man gör det i stunden. I hissen, på måndagsmötet eller som en utläggning på en kommentar vid kaffemaskinen.

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på vår webbplats. Läs mer om cookies och GDPR