Kicki Kullberg Duréen

Varumärkesskapare och vitaminspruta

Kicki Kullbergt Duréen är kommunikatör med en lång erfarenhet av varumärkes-, strategi, och kulturimplementering. Med flera framgångsrika projekt i bagaget från exempelvis Swedavia och bildadet av Evry (sammanslagning av tre bolag) hittar vi henne med fingrarna i syltburken på Svenskabostäder.  

Kicki, du verkar vara med när nya kulturer och varumärken föds – kan vi kalla dig för brand-barnmorska då?

Hahaha..inga kommentarer på den. Men visst, hellre barnmorska än begravningsentreprenör haha..

Skämt och sido (och förlåt!?) – vad uppskattar du mest med ditt jobb?

Jag är en nyfiken person med mycket energi. Jag tycker att det är fantastiskt att få jobba med människor och idéer, att rucka om människor i sin vardag och att se organisationer samlas mot ett mål. Jag verkligen älskar när organisationer blir ”själv-smittande”, när chefer nästan kan sluta leda och organisationen sköter sig själv.

Vad gör du idag?

Jag arbetar som kommunikatör och ansvarig för ett 3 årigt varumärkesprojekt på Svenska Bostäder som avslutas under nästa år.

Vad har varit syftet med projektet?

Vi vill bli ännu bättre. SvenskaBostäder har överlag mycket nöjda kunder och många fantastiska medarbetare. En utmaning för alla organisationer som mår rätt gott, är att inse ett behovet för förändring och att ta nästa steg. Med innebörden i vårt nya varumärke strävar vi mot att bli ”Som en hyresvärd borde vara”, och det kräver att vi utmanar tankesätt, förändrar attityder och beteenden.

Så, vad har ni gjort?

Massa saker. Medarbetarna har skapat egna filmer där de illustrerat värderingar, vi har skapat en film med figur som heter Bo, som fungerar som en projektsymbol och som förklarar varumärkets nya innebörd, vi har Ledningsfrukost- när cheferna gör safari i verksamheten.

Sen har vi jobbat med olika utmaningar och inspiration direkt i mobilen. Vi kallar det för dilemman och det underlättar socialt lärande mellan individer. Man börjar diskutera svåra situationer i arbetet och det är lätt för chefen att visa hur de vill att medarbetarna ska tänka i olika situationer.

Det senaste aktivitet har varit en lekfull App som heter Lyckohjulet och som stimulerar feedback, hjälper till att bryta silos och ökar kollegialt lärande mellan kollegor.  

Har ni sett något resultat?

Det har varit både roligt och vi kan se tydliga resultat där alla siffror pekar i rätt riktning med nöjdare medarbetare, kunder och fina ekonomiska resultat. Tidigare har det varit svårt att få medarbetarna att förstå abstrakta värdeord som till exempel Handlingskraftig. Hur mycket egna initiativ får jag egentligen ta som enskild individ? Med hjälp av dilemman har man fått diskutera svåra situationer i arbetet när ex handlingskraft ställs på prov och det är lätt för chefen att visa hur de vill att medarbetarna ska tänka. 8/10 chefer upplever att medarbetarna i högre utsträckning agerar på egen hand i rätt riktning. Det har varit lekfullt och uppskattat. Det roligaste är att vi kan se att många individer har förändrat sitt beteende och t ex sitt kundbemötande. 9/10 medar betade tycker att värderingarna blivit tydligare och 8/10 medarbetare tycker att förväntningarna på dem har blivit tydligare, vilket är fantastiskt starkt. 

Vad ger dig inspiration?

Att träffa nyfikna människor som är påväg. Jag tar då och då en kaffe med personer som är inne i förändringsprojekt, och det är alltid inspirerande. Det är spännande att höra om utmaningar och jag brukar ha ett par erfarenheter och perspektiv att dela med mig av.